У 2016 році експорт вітчизняної агропродовольчої продукції до ЄС збільшився на 1,6%, імпорт з Європи – на 14,4% – Микола Пугачов
Новини2016 року – у перший рік дії зони вільної торгівлі з ЄС – експорт агропродовольчої продукції з України до країн Європейського Союзу збільшився порівняно з 2015 роком на 1,6% і становив 4,2 млрд дол. США. Обсяги імпорту з ЄС до України збільшилися на 14,4% – до 1,9 млрд дол. США. При цьому загальне додатне для України сальдо за 2016 рік склало 2,3 млрд дол. США, поінформував заступник директора Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», член-кореспондент НААН Микола Пугачов.
За його словами, взаємна торгівля вітчизняною агропродовольчою продукцією з Європейським Союзом у 2016 році здійснювалася, як і в попередні роки, в основному з шістьма країнами – Іспанією, Польщею, Нідерландами, Італією, Німеччиною та Францією. Зовнішньоторговельний оборот України з цими країнами становить трохи менше 75% від загальної торгівлі аграрною продукцією з ЄС.
Визначальними продуктами українського аграрного експорту до Євросоюзу у 2016 році залишилися зернові культури. Їх продаж приніс виручку в 1,3 млрд дол. США. Переважно за рахунок поставок в Європу 6,7 млн т кукурудзи та 1,3 млн т пшениці, зазначив експерт.
Експорт насіння олійних – переважно реалізація ріпаку, сої та соняшнику – склав 607 млн дол. США.
Обсяги поставок олії на ринки європейських країн, у тому числі 1,4 млн т соняшникової олії, становили у вартісному вимірі 1,2 млрд дол. США.
Майже вся сума від експорту залишків та відходів – 439 млн дол. США – отримана за 2,4 млн т макухи.
Серед інших груп агропродовольчої продукції виділяються м’ясопродукти, де формуючою доходи товарною позицією було м’ясо птиці. Його експортовано майже 37 тис. т, що на 31% більше, ніж 2015 року, зазначив науковець.
У товарній групі «цукор і кондитерські вироби» більша частина виручки отримана від поставок цукру. Його експорт більш ніж удвічі перевищив показник 2015 року і склав 49 тис. т.
В імпорті сільськогосподарської продукції в Україну з ЄС, зазначив Микола Пугачов, поки що відсутня така ж чітка структура, як в експорті. При цьому вирізняються кілька груп товарів.
У 2016 році Україна закупила в Європі зернові, в тому числі 27 тис. т насіння кукурудзи, загалом на суму 106 млн дол. США.
Обсяги поставок на український ринок олійних культур – за рахунок закупівель насіннєвого соняшнику та ріпаку – склали 111 млн дол. США.
У групі продуктів «какао-боби, шоколад», імпортувався переважно шоколад. На солодощі у 2016 році було витрачено 114 млн дол. США.
Алкогольних та безалкогольних напоїв – переважно спирт етиловий з концентрацією менш як 80 об.% та виноградні вина – було закуплено на 180 млн дол. США.
У групі продуктів «залишки і відходи харчової промисловості» було імпортовано 78 тис. т продуктів для годівлі тварин на суму 124 млн дол. США.
Поставки з Європи тютюну і виробів з нього становили 115 млн дол. США.
Також зросли обсяги імпорту м’яса птиці – до 82 тис. т (+35% порівняно з 2015 роком), мороженої риби – до 64 тис. т (+9%), а також цукру – до 21 тис. т (у понад 20 разів).
Фактичне використання квот на експорт вітчизняної продукції до Європейського Союзу у 2016 році суттєво не змінилось у порівнянні з попередніми роками, зауважив Микола Пугачов.
Традиційно в повному обсязі вичерпані квоти по пшениці, кукурудзі, ячмінній крупі, меду, яблучному і виноградному соках, оброблених томатах і вівсу.
Вперше повністю використані квоти по цукру, крохмалю, солоду та м’ясу птиці, майже на 100% – на ячмінь.
Загальна кількість товарних позицій, експортованих Україною в межах квот, перевищила 20.
При цьому по більшості квотованих товарів експорт або взагалі не здійснювався, або не перевищував 20%. Йдеться про молочну та м’ясну продукцію, етанол, гриби, часник, пояснив експерт.
Для тваринницької продукції існують труднощі з отриманням дозволів. При цьому більшість інших продуктів мало цікавлять вітчизняних експортерів, адже потенційна виручка від їх реалізації невисока.
Як і раніше, українську агропродовольчу продукцію до ЄС постачають в основному ті компанії, що мають міцні ділові зв’язки і досвід експортної діяльності, підсумував Микола Пугачов.