oilsУ товарній структурі вітчизняного експорту традиційно переважає продукція рослинництва. Головними продуктами у ній, крім зернових, є олійні культури та рослинна олія.

За даними Державної служби статистики України, у 2016 році вартість експорту насіння олійних культур склала 1,5 млрд дол. США. Це на 3,9% більше, ніж 2015 року, зазначив заступник директора Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», член-кореспондент НААН Микола Пугачов.

Обсяги поставок цієї продукції на зовнішні ринки зросли на 6,6% – до 4 млн т, у тому числі експорт сої становив 2,7 млн т, ріпаку – 1,0 млн т.

За словами експерта, основними покупцями українських олійних культур та олії у 2016 році, як і в попередні роки, є країни Азії, Європи та Африки.

Лідируючу позицію серед імпортерів олійних культур з України посів Єгипет (19,7%), потіснивши на друге місце Туреччину (18,9%). Значними є також частки Ірану (9,6%), Польщі (6,5%), Франції (6,5%) та Німеччини (5,5%). Помітно високими є частки Нідерландів, Бельгії та Греції. Сумарна частка зазначених країн становить більше 78% від загальної вартості експорту олійних.

У 2016 році експорт соняшникової олії з України сягнув рекордної позначки у 4,8 млн т, перевищивши показник 2015 року на 23%. Виручка від її продажу становила 3,7 млрд дол. США, що на 22,3% більше, ніж у попередній рік, зазначив Микола Пугачов.

За його словами, 2016 року майже 43% олії, експортованої з України, закупили дві країни – Індія та Китай. При цьому вартісна частка Індії, де вітчизняна олія – переважно соняшникова – користується найбільшим попитом, склала 29,4%. Частка Китаю удвічі менша – 13,3%. Частки решти основних імпортерів значно менші: Нідерланди (8,1%), Іспанія (7,1%), Італія (6,2%), Іран (5,4%), Франція, Єгипет та Туреччина (по 3,0%).

Разом ці країни акумулюють близько 79% вартісних поставок олії на зовнішні ринки, підсумував Микола Пугачов.