localbudgetВикористати наявний податковий потенціал та суттєво посилити доходну спроможність бюджетів місцевого самоврядування сільських територій можливо лише за умов зміни механізму їх функціонування, що передбачає удосконалення чинного фіскального законодавства, зазначив директор Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», академік НААН Юрій Лупенко, коментуючи урядові ініціативи щодо фінансової децентралізації.

Процес децентралізації, що здійснюється нині в Україні, передбачає забезпечення фінансової автономії територіальних утворень на основі формування фінансово спроможних громад. Для цього планується посилити та упорядкувати доходну базу бюджетів місцевого самоврядування, реформувати систему міжбюджетних відносин. На вирішення зазначених проблем спрямовані напрацьовані Урядом відповідні зміни до Бюджетного та Податкового кодексів, зокрема, законопроекти №5078 та №5079.

В урядових ініціативах реалізація цих реформ пов’язується переважно зі стимулюванням громад до об'єднання, формування бюджетів об’єднаних громад та переходом на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом України.

Таке об’єднання передбачає наділення новоутворених громад повноваженнями, рівнозначними повноваженням міст обласного значення, а також позбавлення права на виконання делегованих державою повноважень органів місцевого самоврядування у селах, селищах, містах районного значення, що не об’єдналися.

Таким чином, зазначив академік, вирішення питання щодо посилення фіскальної спроможності бюджетів місцевого самоврядування сільських територій пов’язується лише із об’єднанням сільських громад.

Натомість, на його думку, поряд із «об’єднавчими» стимулами необхідно передбачити і зміни діючого механізму оподаткування.

За словами Юрія Лупенка, доцільно запровадити обов’язкову реєстрацію структурних підрозділів підприємств за місцем фактичного ведення господарської діяльності. Зокрема, земельних угідь та працівників, які проживають на відповідній території.

Важливо також законодавчо закріпити перерахування частини податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) за місцем реєстрації (проживання) фізичної особи, з доходів якої було утримано цей податок. Адже нині цей податок формує бюджет за місцем розташування головного офісу роботодавця.

Певний резерв збільшення доходів місцевих бюджетів є і у вдосконаленні системи оподаткування сільськогосподарської діяльності, зокрема щодо високодоходних галузей.

Потребує свого розв’язання й питання залучення суб’єктів малого аграрного бізнесу до фінансування потреб розвитку сільських громад. Для цього необхідно розробити та впровадити  оптимальний механізм оподаткування доходів зазначеної категорії суб’єктів господарювання, зокрема селянських господарств. Адже частина з них мають значний об’єм доходів і спроможні брати більш активну участь у розвитку сільських громад.

Тільки на основі формування фінансово спроможних громад вдасться досягти фінансової автономії у рамках фінансової децентралізації, анонсованої Урядом України, підсумував Юрій Лупенко.

Довідково

У Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схваленої Кабінетом Міністрів України (розпорядження №333-р від 01.04.2014 р.) констатується, що система місцевого самоврядування на сьогодні не задовольняє потреб суспільства.

Відповідно, за останні 20 років чисельність сільського населення зменшилася на понад 2,5 млн осіб, а кількість сільських населених пунктів – на більш ніж 350 одиниць.

За діючої фіскальної моделі фінансова спроможність бюджетів територіальних громад є вкрай низькою, внаслідок чого бюджети сільських та селищних рад є переважно дотаційними. Причому дотаційність майже 5,5 тис. бюджетів місцевого самоврядування перевищує 70%, а майже 0,5 тис. територіальних громад на 90% утримуються за рахунок коштів вищестоящих бюджетів.

Враховуючи це, питання бюджетної реформи є надзвичайно актуальним.