Ліквідація державного земельного банку відтерміновує формування ринку сільськогосподарських земель в Україні – Юрій Лупенко
НовиниРішення Кабінету Міністрів України щодо ліквідації державного земельного банку – відповідний законопроект зареєстрований 25 квітня 2014 року у Верховні Раді України за №4784 – фактично зупиняє формування ринку сільськогосподарських земель в країні, зазначив директор Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», академік НААН Юрій Лупенко.
Створення Державного земельного (іпотечного) банку передбачене чинним Земельним кодексом України. Метою створення і функціонування такого банку, на думку науковців, має бути забезпечення потреби сільськогосподарських товаровиробників та сільського населення у кредитах під заставу земельних ділянок або прав на них та іншого нерухомого майна. Тим самим його діяльність забезпечуватиме середньо- та довгострокове кредитування з метою технічного та технологічного переоснащення і розширення сільськогосподарського виробництва, зазначив експерт.
Крім того, державний земельний іпотечний банк може стати державним регулятором ринку сільськогосподарських земель, зокрема шляхом підтримки відповідної ліквідності земельних ділянок та прав на них.
На жаль, у процесі створення Державного земельного банку ці пріоритети були втрачені.
Інститут аграрної економіки ще 20 березня 2014 року (листом №01-05/111) запропонував Міністру аграрної політики і продовольства України Ігорю Швайці трансформувати Державний земельний банк в іпотечний, визначивши іпотечне кредитування сільськогосподарських та інших підприємств під заставу земель сільськогосподарського призначення або прав на них та іншого нерухомого майна основною метою його діяльності, поінформував Юрій Лупенко.
Крім того, установа повинна брати участь у виконанні державних цільових програм із підтримки пріоритетних галузей аграрного сектору, випускати іпотечні облігації, забезпечувати сек’ютерізацію іпотечних активів тощо.
Іпотечне кредитування у сільському господарстві, зазначив академік, є привабливим і для аграріїв, і для банків. Земельні ділянки і права на них є високоліквідним активом, прийнятним для довгострокового кредитування.
З впровадженням іпотечного кредитування банки отримають у заставу високоліквідні активи, а сільгоспвиробники – так необхідні їм доступні кредитні кошти, зазначив директор Інституту аграрної економіки.
Наділення функцією іпотечного кредитування іншої – неспеціалізованої – банківської установи, на думку науковців, збільшить ризики цього кредитування. Крім того, нівелюватиметься функція підтримки ліквідності ринку земельних ділянок та прав на них.
Тому відмова Уряду від вже створеної, хоча і неповнофункціональної структури, лише загострює проблему кредитування аграрного виробництва, яку все одно доведеться вирішувати, підсумував Юрій Лупенко.
Довідково
Державний земельний іпотечний банк мав бути створений згідно із Прикінцевими положеннями (пункти 4, 6) Земельного кодексу України, що набрав чинності з 1 січня 2002 року. Передбачалося, що створення та функціонування Державного земельного (іпотечного) банку сприятиме залученню капіталу в аграрну сферу через іпотеку сільськогосподарських земель.
Банк був створений постановою КМУ від 02.07.2012 №609. При цьому банк отримав назву «Державний земельний банк», тобто без терміну «іпотечний».
Основною метою його діяльності було визначено концентрацію земель з подальшою передачею їх в оренду та управління землями державної власності. Таким чином, було втрачено основну ідею створення даного банку – забезпечення аграріїв доступними кредитними ресурсами.
25 квітня 2014 року Кабінет Міністрів України за №4784 зареєстрував у Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо функціонування Державного земельного банку).