Спроби позбавити сільське господарство податкових пільг можуть катастрофічно підірвати конкурентоспроможність галузі – Юрій Лупенко
НовиниУ пошуках додаткових джерел наповнення бюджету Міністерство фінансів України наполегливо пропонує переглянути застосування спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість діяльності у сфері сільського господарства. Аж до його відміни, висловив занепокоєння директор Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», академік НААН Юрій Лупенко.
За його словами, єдиним аргументом, що висувається, є втрата державним бюджетом великої частини доходів.
Дійсно, за попередніми даними Держстату, у 2013 році на рахунки сільськогосподарських підприємств (крім малих) фактично надійшло 6494,8 млн грн. за рахунок податку на додану вартість, зазначив експерт.
Однак прибутки цих підприємств – фінансовий результат від реалізації – зменшилися з 24,1 до 12,5 млрд грн, тобто майже вдвічі порівняно з 2012 роком. І це – при рекордному врожаї зернових культур та більш як 20-тивідсотковому прирості обсягів виробництва.
Рівень рентабельності виробництва також майже удвічі знизився проти 2012 року – з 20,2 до 11,5%, поінформував академік.
За розрахунками науковців ННЦ «Інститут аграрної економіки», у 2014 році вітчизняних аграріїв – навіть без врахування «російського фактора» – чекає подальше падіння ефективності аграрного виробництва.
Зокрема, прибутки сільськогосподарських підприємств зменшаться до 5,2 млрд грн, а рівень рентабельності – до 2,6%. За песимістичного сценарію ці підприємства взагалі будуть збитковими (-5,4%), включаючи і традиційно прибуткове рослинництво (-4,2%).
Якщо аграрії втратять ще й пільги з оподаткування, їх збитки стануть невідворотними. Тоді вітчизняна економіка втратить єдину позицію позитивної динаміки обсягів виробництва у реальному секторі, зазначив експерт.
На думку вчених ННЦ «Інститут аграрної економіки», спеціальний режим оподаткування ПДВ діяльності у сфері сільського господарства має функціонувати, як мінімум, до 1 січня 2018 року, тобто до завершення терміну його дії, закріпленого у Податковому кодексі України.
Разом із тим, зазначив академік, практика надання таких пільг дійсно може бути переглянута. Зокрема, частина акумульованих суб’єктами господарювання коштів – до 30% – може бути спрямована до спеціального фонду державного бюджету з наступним їх розподілом на капітальні інвестиції за пріоритетними напрямами розвитку аграрної галузі, переважно на розвиток тваринництва.
Поповнення бюджету за рахунок скасування податкових пільг для сільськогосподарської галузі слід відкласти до кращих часів, підсумував Юрій Лупенко.