nasinnya 2За січень-червень 2022 року Україна імпортувала 9,2 тис. т насіння зернових та 15,9 тис. т насіння олійних культур на загальну суму 266,3 млн дол. США. Це майже на 20 % менше, ніж торік, поінформував завідувач відділу інвестиційного та матеріально-технічного забезпечення Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», д.е.н. Олександр Захарчук.

За його словами, хоча в цілому імпорт насіння зернових та олійних у першому півріччі 2022 року все ще більш ніж у 9,6 разу перевищує обсяги вітчизняного експорту насіннєвого матеріалу у 27,8 млн дол. США за аналогічний період, ще рік тому це співвідношення було більш ніж у 20 разів на користь імпорту.

У 2022 році 99,0 % в імпорті насіння зернових культур до України складала кукурудза. За шість місяців поточного року до країни було ввезено 8,8 тис. т насіння цієї культури. Це майже на 5,0 тис. т менше, ніж за 6 місяців попереднього року.

На придбання насіння гібридної кукурудзи було витрачено 23,8  % від загальної суми закупівель насіннєвого матеріалу – 62,9 млн дол. США.

В значно меншій кількості купували за кордоном насіння інших зернових: лише 231 т пшениці, 88 т ячменю, 12 т вівса та 67 т сорго. В грошовому виразі на ці культури було витрачено менше 0,5 млн дол. США.

У 2022 році в імпорті насіння олійних культур на соняшник припадає 95 %. Його поставки становили 15,1 тис. т., що на 2,8 тис. т менше, ніж торік.

У вартісному вимірі соняшник займає 64 %  від усього вітчизняного імпорту насіннєвого матеріалу. На придбання насіння цієї олійної культури витратили 163,1 млн дол. США.  На придбання інших олійних культур – 3,5 т насіння льону, 604 т ріпаку, 217 т сої – було витрачено близько 7,0 млн дол. США.

Карантинні обмеження та збільшення вартості логістики у 2020-2021 роках, війна з росією у 2022 році, проблеми з логістичними шляхами дали новий поштовх розвитку іноземних селекційних компаній в межах країни для забезпечення сільськогосподарських товаровиробників своєю продукцією. Більшість іноземних насіннєвих компаній вже побудували свої заводи на території України. З метою локалізації власного виробництва на території нашої держави вони здійснюють продаж насіння вітчизняним товаровиробникам, не ввозячи його з-за кордону. А вітчизняні селекційні компанії отримали шанс замістити виробників іноземної селекції насінням національної селекції, яке більш адаптованим до місцевих природно-кліматичних умов та технологій вирощування, підсумував Олександр Захарчук.