eu-ukraineЗ 1 січня 2016 року українська економіка функціонує в умовах зони вільної торгівлі з Європейським Союзом, нагадав заступник директора Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки» з наукової роботи, д.е.н. Микола Пугачов.

За його словами, природним наслідком цього є загострення конкуренції на внутрішньому та зовнішніх ринках. Проте зона вільної торгівлі – потужний стимул для піднесення вітчизняного агропродовольчого сектора на новий рівень, адже конкуренція є головною рушійною силою розвитку економіки.Зважаючи на значний потенціал агропродовольчого сектора України, прогнозується збільшення експорту до ЄС, зазначив експерт. За розрахунками науковців Інституту аграрної економіки, у 2016 році експорт агропродовольчої продукції до ЄС зросте на 492,8 млн дол США порівняно з 2015 роком – до 4,7 млрд дол США.

Результати економіко-математичного моделювання свідчать, що зовнішньоторговельне сальдо при цьому зросте на 477,8 млн дол США і становитиме у 2016 році 2956 млн дол США. Його зростання буде забезпечено не тільки збільшенням експорту, але й стабілізацією обсягів імпорту з країн ЄС. Це обумовлюється низькою купівельною спроможністю населення України та підвищенням цін на імпортовану продукцію через девальвацію національної валюти, пояснив Микола Пугачов.

За результатами моделювання, зазначив він, найбільшу конкуренцію вітчизняній продукції становитимуть кілька груп агропродовольчих товарів з ЄС. Це, зокрема, живі тварини; готові чи консервовані продукти з м’яса; готові чи консервовані продукти з риби; живі рослини та продукти квітництва; овочі, рослини та коренеплоди; кава, чай, мате та прянощі; насіння та плоди для сівби; какао-боби і продукти з нього.

За прогнозом вчених Інституту аграрної економіки, найбільш значущими групами експортованих з України агропродовольчих товарів будуть кукурудза; насіння олійних культур; матеріали рослинного походження; олія; цукор, меляса, кондвироби; пшениця та суміш пшениці і жита (меслин); мед; залишки і відходи харчової промисловості. Маючи конкурентні переваги, саме ці продукти визначатимуть реальні обсяги українського експорту до ЄС, зазначив експерт.

У 2016 році найкращі перспективи продати свою продукцію в ЄС мають ті вітчизняні компанії, які вже мають досвід роботи на європейських ринках. Але успішна діяльність агропродовольчого сектора України в умовах зони вільної торгівлі відкриває довгострокову перспективу для нарощування обсягів продажу вітчизняної продукції не тільки в ЄС, але й в країнах третього світу, підсумував Микола Пугачов.