2009-06-12-GroceryStoreУ 2015 році, особливо в лютому-березні, відбулося значне підвищення роздрібних цін на продукти харчування – на 40-50%. Причина тому: гіперінфляція, девальвація національної валюти та подорожчання засобів виробництва й електроенергії.

У вересні-грудні цього року слід очікувати подальшого подорожчання більшості основних видів продуктів харчування, поінформував завідувач відділення ціноутворення, інфраструктури ринку та розвитку наукових інновацій Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», академік НААН Олександр Шпичак.

За його словами, достатній урожай зерна не створює об’єктивних передумов для зростання цін на хліб, особливо на соціальні сорти. Раціональні норми споживання забезпечуються в повному обсязі.

Зростання ціни на цукор прогнозується близько 10%, зазначив експерт. Воно зумовлене сезонністю виробництва. При виробництві цукру в межах 1,1-1,2 млн т., враховуючи залишки на кінець року – 612 тис. т, внутрішня потреба країни у даному продукті буде забезпечена.

За прогнозами науковців Інституту аграрної економіки, у 2015 році обсяги виробництва молока становитимуть 10,7 млн т молока, що на 3,6% менше, ніж торік. Внаслідок скорочення обсягів виробництва та фактору сезонності молоко до кінця року подорожчає на 5–10%. Фактичне споживання молока на одну особу становить 59,2% від раціональної норми.

Значне зростання цін прогнозується на ринку м’яса. Скорочення пропозиції на ринку свинини, яке відбулося внаслідок спалахів африканської чуми свиней, зумовить значне підвищення цін майже на третину, зазначив академік. Це стане каталізатором зростання цін і на інші види м’яса. За розрахунками науковців Інституту аграрної економіки, яловичина подорожчає на 15%, а м’ясо птиці – на 10%.

Традиційне підвищення цін на яйця, зумовлене сезонністю і новорічними святами, очікується в межах 5–10%. Водночас існують передумови повного забезпечення споживання яєць населенням, яке становить 307–310 шт. у розрахунку на одну особу, що перевищує раціональну норму споживання на 7%.

Проблемою є зниження купівельної спроможності населення, яка стримуватиме пропозицію, при подальшому підвищенні цін на продукти харчування може призвести до соціальних збурень, зауважив Олександр Шпичак.