2015-02-12 seminar France copyВ умовах підписання Україною економічної частини угоди про Асоціацію з Європейським Союзом перед вітчизняними виробниками продукції птахівництва відкриваються нові перспективи, оскільки українська продукція має всі можливості і передумови зайняти значну долю світового ринку.

Якісний прорив у птахівництві, підвищення конкурентоспроможності галузі може бути можливим за умов послідовного розвитку інтенсивних систем виробництва з використанням інноваційних досягнень. Інноваційний процес дозволить підвищити якість харчових продуктів, що дасть можливість досягти світового рівня в харчуванні населення, розвивати міжнародне співробітництво і бути гідним представником на європейському ринку.

У цьому контексті актуальним є ознайомлення з досвідом інших країн. Зокрема, у нагоді вітчизняним виробникам може стати в нагоді досвід Франції у птахівництві – органічне виробництво нових видів м’яса птиці, а саме: індиків, качок, гусей, цесарок, перепелів і м’ясних голубів, зазначила старший науковий співробітник відділу ціноутворення, кон’юнктури та інфраструктури ринку Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки» Світлана Пашко, інформуючи про семінар «Французькі ноу-хау у птахівництві». Захід відбувся 12 лютого 2015 року у рамках виставки Agro Animal Show у Києві.

Семінар мав на меті досвідом між французькими та українськими фахівцями агропромислового сектору та презентації новітніх технологій французьких компаній.

Відкриваючи семінар Торговельний радник Посольства Франції в Україні, директор Бізнес Франс Україна Алексі Струве поінформував, що обсяг виробництва птиці у Франції становить 1,87 млн тонн. За його словами, з виробництва птиці країна посідає четверте місце у світі та перше в Європі. Її частка становить 14,5% від виробництва Європейського Союзу. Франція на третьому місці в Європі – після Нідерландів та Німеччини – з виробництва курятини. Країна посідає перше місце з виробництва м’яса цесарок, індиків і качок. Продукція птахівництва Франції традиційно має позитивне сальдо зовнішнього торговельного балансу країни.

Виконавчий директор Асоціації «Союз птахівників України» Сергій Карпенко у своїй доповіді «Стан та перспективи розвитку галузі птахівництва в Україні» зазначив, що нині птахівництво є найдинамічнішою галуззю у вітчизняному тваринництві. За його словами, за останні 10 років обсяги інвестицій у птахівництво перевищили 2,5 млрд дол США, що сприяло реконструкції заводів з переробки яєць та будівництву нових птахокомплексів. У 2014 році в Україні було вироблено 1,2 млн тонн м’яса птиці в забійній вазі. Збільшення вітчизняного виробництва м’яса птиці позитивно позначилося на зовнішньоторговельній діяльності. У минулого року експорт цього дієтичного продукту становив 175 тис. тонн, що на 30 тис. тонн перевищило показники 2013 року. Основним імпортерами є Єгипет, Іран, Молдова, Казахстан, Вірменія, Грузія. Обсяг імпорту м’яса птиці у 2014 році становив 4,8% від загальної пропозиції і досяг рівня 64 тис. тонн. Основними постачальниками продукції в Україну є Польща, Франція, Німеччина. Внутрішній попит у 2014 році зменшився до 1,1 млн тонн, оскільки залежить від платоспроможного попиту населення. Споживання м’яса птиці в 2014 році становило 25 кг у розрахунку на одну особу. Україна в межах фонду споживання повністю забезпечує себе м’ясом птиці.

Найбільшим в Україні комплексом бройлерного птахівництва є Миронівська птахофабрика, що належить компанії «Миронівський хлібопродукт», де виробляється до 220 тис. тонн курятини на рік.

У 2014 році виробництво яєць становило 20 млрд штук. При цьому найбільш активне зростання було відзначено в сегменті промислового виробництва яєць, де обсяги виробництва за цей період збільшилися на 24,8%. Загальна пропозиція по виробництву яєць впливає і на експорт цієї продукції. У 2014 році з України було вивезено 2,3 млрд яєць з урахуванням продуктів їх переробки. Більше всього яєць вітчизняні виробники експортують в Ірак, Арабські Емірати, Ліберію, Молдову, Анголу, Кіпр, Великобританію і Грецію. Безперечно, що вказаний експорт яєць не матиме негативного впливу на внутрішнє споживання, оскільки вітчизняне виробництво повністю задовольняє потреби українських споживачів. У 2014 році фонд споживання яєць населенням України становив 13,6 млрд штук, тобто один середньостатистичний українець спожив 311 яєць. В економічно розвинених європейських країнах ця цифра становить 320-350 яєць.

Монополістом промислового виробництва курячих яєць в Україні є компанія «Авангард», яка займає більше 57% ринку яєць.

Радник з питань сільського господарства Економічної служби Посольства Франції в Україні Ніколя Перан виступив з повідомленням на тему «Тенденції галузі птахівництва у Франції. Органічне м'ясо птиці». Він, зокрема, поінформував, що у Франції птахівництво в останні роки все більше концентрується в районах Пеі-де-ля-Луар (Бретань) – 53% та у Південно-західному басейні (Аквітанія та Міді-Пірене) – 13%. З них понад 52% – це спеціалізовані забійні підприємства середнього розміру з поголів’ям птиці близько 18 тис. голів. Виробництво «білого м’яса» у Франції в останні роки досягає 1,9 млн тонн, у тому числі 1,1 млн тонн курячого м’яса, 130 тис. тонн – качиного, 50 тис. тонн – гусячого.

За словами доповідача, у 2013 році Франція експортувала 652 тис. тонн м’яса птиці, що на 2,5% більше порівняно з 2012 роком і посідала шосте місце в світі. Імпорт м’ясної продукції у Францію у 2013 році становив 305 тис. тонн. Із загальної кількості імпорту 40% іде в заклади громадського харчування, 49% – на переробку і 11% – в супермаркети.

Споживається у Франції 1,6 млн тонн м’яса птиці, із них 38% через заклади громадського харчування. Один середньостатистичний француз споживає 25,8 кг пташиного м’яса, з яких 16 кг – курячого, 5,1 кг – індичого.

Продовжив презентацію фермер сімейної компанії туристичного центру «Канікули» Анрі Барнабо. Фермерські курчата – це продукція, яка відповідає всім стандартам якості. 40% м’яса є органічною сертифікованою продукцією. Виробництво курячого м’яса пов’язано з природним вільним вигулом 35 тис. голів птиці. На харчування птиці використовується соя й органічні корми. З кожним роком споживання органічної продукції збільшується. Продукція компанії із-за її невеликих розмірів виробляє таку кількість продукції, яка розрахована на споживання птиці французами у святкові дні.

З доповіддю «Ноу-хау в генетиці качок та репродукція для задоволення потреб на міжнародних ринках» виступив комерційний директор з експорту, Grimaud Freres Selection Жером Бушеро. Метою сімейної компанії «Грімо» є генетичний відбір, розмноження і маркетинг здорової птиці, які мають найбільший потенціал для задоволення потреб виробництва. Основний принцип роботи компанії – найбільший приріст, найкраща якість, найменші витрати. Компанія працює вже понад 40 років і є лідером на ринку племінної птиці. Компанія спеціалізується на генетичній селекції птиці, а саме: пекінських качках, сірих і білих гусях. Особливістю компанії є те, що для нарощування м’язів птиці використовуються індивідуальні клітки, де за 42 дні птиця нарощує 2 кг живої ваги. Проводиться тестування плодючості. Птицю випускають на вільне утримання, а потім по аналізу крові вибирають кращого качура-заплідника. У 2013 році компанією було реалізовано 2 тис. племінної птиці і 16,2 млн добових каченят. Продаж племінної птиці здійснюється у 69 країнах світу. Особливою популярністю користуються такі породи, як Пекінська біла і Мулард.

Учасники семінару розглянули економічні питання стану і перспективи розвитку птахівництва у Франції та Україні, ноу-хау в генетиці качок, рішення з енергозбереження на птахокомплексах та інші.

У заході взяли участь науковці, фахівці із птахівництва, керівники птахоферм, імпортери та дистриб’ютори обладнання для птахоферм, інші заінтересовані сторони.

Організатори – Посольство Франції в Україні та Французьке агентство з міжнародного розвитку підприємств Бізнес Франс.